Til seneste kommentar

FAQ – konsekvenser av den nye personvernforordningen (GDPR) for Actics medlemmer

FAQ – konsekvenser av den nye personvernforordningen (GDPR) for Actics medlemmer Hvordan påvirker den nye loven meg?
Loven innebærer en styrking av dine rettigheter som medlem og en tydeliggjøring av hvordan vi i Actic håndterer de personopplysningene vi trenger for å kunne tilby deg trening hos oss.
Hvordan går jeg frem hvis jeg vil at dere skal fjerne mine opplysninger?
Det er viktig for å kunne sikre at rett person får tilgang til informasjon om hvordan Actic håndterer dine personopplysninger. Send forespørselen per post til adressen nedenfor sammen med en kopi av gyldig legitimasjon (f.eks. pass eller førerkort). Senest 30 dager etter at vi har mottatt forespørselen, sender vi en bekreftelse / et registerutdrag til din folkeregistrerte adresse.
Dataskyddsombud
Actic Group AB
Box 1805, 171 21 Solna, Sverige
Hvor lenge lagrer dere opplysninger om meg?
Den samme personopplysningen kan brukes til forskjellige formål, f.eks. revisjon og bokføring, samt utsendelse av informasjon:
  • To uker – behovsanalysen overleveres til deg når treningsprogrammet er ferdig utarbeidet og slettes i forbindelse med dette og senest innen to (2) uker.
  • 18 måneder – så lenge lagrer vi dine personopplysninger for å kunne sende ut nyhetsbrev og annet markedsføringsmateriell til deg via e-post, sms, telefon eller push-varsler gjennom appen.
  • 7 år – så lenge lagrer vi dine personopplysninger for å kunne administrere din avtale med oss og oppfylle krav fra revisorer og lov så lenge det kreves i bl.a. bokføringsloven.
Kan andre personer be om å få utlevert opplysninger om meg?
Nei, Actic vil ikke utlevere dine opplysninger til andre enn deg.
Hvilke rutiner for spørsmål om GDPR har dere?
Generelle spørsmål om GDPR håndteres via et saksbehandlingssystem som nås via gdpr@actic.no Spørsmål om registerutdrag, sletting og annet som stiller store krav når det gjelder spørsmålsstillerens identitet, håndteres via brev. Brev kan sendes til Actic Norge AS, Postboks 214, 1300 Sandvika. Vi har et personvernombud som hjelper oss med den interne gjennomgangen av prosessene. Hendelser rapporteres til Datatilsynet.
Vil jeg få en ny avtale som jeg må skrive under på?
Nei. GDPR innebærer en styrking av dine rettigheter som medlem i Actic. Vi sender bare ut de nye medlemsvilkårene og vår personvernpolicy for å informere om dette. Samtykke er ikke nødvendig.
Slettes mine opplysninger automatisk når jeg har avsluttet medlemskapet?
Se «Hvor lenge lagrer dere opplysninger om meg?».
Hvis jeg har innvendinger, hvem kontakter jeg da?
Kontakt gdpr@actic.no eller send et brev til:
Dataskyddsombud
Actic Group AB
Box 1805, 171 21 Solna, Sverige
Hvis du ikke er fornøyd med den hjelpen du får fra Actic, kan du henvende deg til Datatilsynet som overvåker at de som behandler personopplysninger, følger GDPR. Du finner mer informasjon på Datatilysnets nettsted: https://www.datatilsynet.no/  
Hva regnes som personopplysninger?
Som personopplysninger regnes bl.a.:
  • E-post
  • Fornavn
  • Etternavn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Bilder
  • Personnummer
Også informasjon som håndteres når du bruker våre digitale tjenester som app, nettsted og wifi, utgjør personopplysninger. Til dette regnes:
  • Teknisk informasjon om enheten og Internett-tilkoblingen
  • Informasjon om hvordan du bruker tjenestene, brukeratferd
  • Stedsinformasjon
  • Opplysninger fra andre kilder
Hva bruker dere opplysningene til?
Innsamlingen og håndteringen av personopplysninger skjer for å kunne administrere avtalen du har inngått som kunde, og for å kunne tilby deg treningsmuligheter på, og tilgang til, våre treningsanlegg. Innsamling av din fødselsdato skjer også for å kunne sikre identifisering av deg som medlem, slik at de rette personene får tilgang til og oppholder seg i våre lokaler, bl.a. av sikkerhetsmessige grunner. Fødselsdatoen brukes også til regnskapsformål samt betalingshistorikk og kan bli krevd av revisorer. Uten personopplysninger kan vi ikke identifisere deg, og vi kan heller ikke oppfylle avtalen du har inngått.
I forbindelse med medlemskapet ditt, også ved prøvetrening, kan du bli bedt om å fylle ut en såkalt behovsanalyse som inneholder opplysninger om bl.a. treningshistorikk og personlige mål. Denne kan også inneholde opplysninger om din helse. En slik behovsanalyse foretas for å kunne tilby deg et tilpasset treningsprogram. Helseopplysninger behandles kun med ditt uttrykkelige samtykke. Behandlingen av personopplysninger er også basert på vår berettigede interesse av å kunne sende ut kundeundersøkelser. Dette gjør vi for å forbedre treningstilbudet vårt og vår service til deg, slik at din opplevelse skal bli så bra som mulig. Basert på samme grunn behandler vi også personopplysninger for å kunne sende ut nyhetsbrev og annet markedsføringsmateriell til deg. Slike utsendelser skjer f.eks. via e-post, sms, telefon eller push-varsler gjennom appen. Målet med dette er å kunne gi deg mer relevante tilbud og tilby en bedre tjeneste.
Jeg ønsker å vite hva slags opplysninger dere har om meg, hvordan går jeg frem?
Se «Hvordan går jeg frem hvis jeg vil at dere skal fjerne mine opplysninger?».
Jeg ønsker ikke å oppgi mine personopplysninger, kan jeg likevel tegne medlemskap?
Nei, vi trenger dine personopplysninger for å kunne tilby deg medlemskap. Se «Hva bruker dere opplysningene til?».
Hvilke rettigheter har jeg som medlem?
Som registrert har du en rekke rettigheter når det gjelder behandling av personopplysninger. Dette forklares utførlig i artikkel 12–20 i GDPR. Rettighetene omfatter rett til innsyn og på anmodning å få tilgang til de opplysningene om deg som behandles, å kreve retting eller sletting av personopplysninger, å i visse tilfeller å kreve at behandlingen begrenses, å protestere mot behandling samt rett til dataportabilitet. Du kan alltid kreve at personopplysninger som brukes for markedsføringsformål, slettes, eller at slike aktiviteter opphører.
Hvilke personopplysninger behandler vi? (Actic)
Personopplysningene som må behandles, er e-post, fornavn, etternavn, adresse, telefonnummer, bilder og personnummer. Når du besøker våre hjemmesider eller bruker andre tjenester, for eksempel appen vår, registreres det automatisk informasjon om din bruk, bl.a. for profileringsformål. Denne informasjonen kan inneholde personopplysninger og kan omfatte hvilke tjenester du bruker, hvilke sider du besøker, og hva slags atferd du har, f.eks. på nettstedet. Informasjonen kan deles opp i kategoriene nedenfor:
  • Teknisk informasjon om enheten og Internett-tilkoblingen
  • Informasjon om hvordan du bruker tjenestene, brukeratferd
  • Stedsinformasjon
  • Opplysninger fra andre kilder
Hva menes med informasjonskapsler («cookies»)?
En informasjonskapsel er en markør som lagres på din datamaskin for å huske hvilke sider du har besøkt. Les mer i våre retningslinjer for informasjonskapsler på actic.no.
Hvordan samler vi inn opplysningene?
Vi lagrer visse personopplysninger om deg i forbindelse med at du engasjerer deg hos oss ved å inngå en medlemsavtale med et selskap i Actic-konsernet, sjekke inn / besøke eller melde deg på en treningsperiode på et Actic-anlegg, bruke Actic-appen, lojalitetsprogrammet MyActic og/eller melde deg på et nyhetsbrev.
Når du logger deg på vårt nettverk, lagres det også informasjon om din såkalte MAC-adresse, som er en unik identifikator for hvert nettverkskort, og som gjør det mulig å identifisere brukere og posisjonering i trådløse nettverk.
Når du besøker våre hjemmesider eller bruker andre tjenester, f.eks. vår app, håndterer vi også personopplysninger om deg.
  • Sosiale medier

  • Vi kommuniserer ikke åpent ut personopplysninger på sosiale medier. Hvis vi trenger disse for å kunne svare på innlegg/PM/kommentarer, vil vi be deg om å sende oss en e-post isteden.
  • Personopplysninger som vi oppdager blir lagt ut synlig, vil bli fjernet.
Actic Kundservice Anmeld upassende innhold

Kommentarer

  • hei ,
    kan dere forklare meg den mystiske moten å opprette avtalegiro på deres side . ?
    fordi jeg har gitt opp dette .
    lahsen abkhil
  • Hei Lahsen!
    Du kan opprette avtalegiro via "mine sider" på www.actic.no
    Logg inn med din mailadresse som brukernavn og fødselsdato som passord (fire siffer)

    Ha en fin dag!
    Thomas
  • Får jeg pengene tilbake nå når senteret er stengt ?

    Kari Hauge
  • Hei!

    Takk for henvendelsen.

    Vi ønsker selvfølgelig å tilby deg som medlem frys i denne perioden som vi må holde stengt dersom du ønsker det. Vi håper allikevel at flest mulig medlemmer har mulighet til å støtte oss i denne vanskelige perioden.
    Medlemskapet ditt kan fryses fra 12.03.20 – 30.04.20 i første omgang.
    Dersom treningssenteret åpnes igjen før den 30.04.20, så vil medlemskapet bli åpnet igjen automatisk.


    Trekkfilen for april måned hadde allerede blitt sendt banken innen vi fikk påbud om å stenge.
    Det du som medlem må gjøre er å gi beskjed til oss dersom du ønsker frys som foreslått over eller om du ønsker å støtte oss.
    Dersom du betaler som normalt, vil du bli kompensert for dette første periode når senteret åpner igjen, eventuelt få det som er innbetalt refundert dersom du ønsker det. Vi har da i så fall behov for et kontonummer å refundere pengene til.


    Ønsker deg en fin dag og håper at vi snart kan ses på trening igjen!






    Thomas

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle.Din e-post vises aldri offentlig.